Fazele desfasurari procesului de consultanta sunt similare indiferent de domeniul de activitate al clientului.
Profilul de activitate precum si marimea organizatiei vor infuenta durata de desfasurare a etapelor stabilite pentru implementarea, certificarea sistemului de management.
1.Determinarea necesitatilor clientului:
- Stabilire contact;
- Discutii peliminare;
- Stabilire clauze contractuale-negociere;
- Semnarea contractului: activitatile programului de proiectare, documentare, implementare, durata si pretul aferent acestora.
2. Evaluarea organizatiei ( audit diagnoza):
- Stabilirea reprezentantului managementului si a responsabilului-factorii responsabili cu implementarea si asigurarea legaturi cu consultantul;
- Instruirea initiala a factorilor implicati, mai ales a personalului de management;
- Identificarea proceselor, a elementelor tehnico-organizatorice si a practicilor curente
- Structura organizatorica-organigrama;
- Resursele umane si materiale existente;
- Politica si obiectivele organizatiei ( calitate, mediu, etc. )
- Identificarea documentelor existente, care stau la baza desfasurarii activitatilor din organizatie;
- Sistemele de inregistrari, formulare si evidenta existente;
- Documente de prezentare, istoricul firmei,sigla, antet;
- Alte informatii specifice.
3. Proiectarea sistemului de management:
- Identificarea metodelor si mijloacelor necesare pentru satisfacerea cerintelor definite in standardul de referinta;
- Stabilirea structuri documentatiei sistemului ce urmeaza a fi implementat;
- Stabilirea si definirea proceselor:harta proceselor,schema de interactiune a proceselor;
- Stabilirea si justificarea excluderilor fata de cerintele din standardul de referinta;
- Corespondenta dintre cerintele standardelor de referinta si documentele sistemului de management.
4.Documentarea sistemului:
- Elaborarea documentelor de organizare ale organizatiei (organigrama, regulament de organizare si functionare, regulament intern, );
- Manualul specific sistemului de management ales;
- Procedurile de sistem;
- Proceduri operationale, instructiuni de lucru specifice proceselor identificate in organizatie;
- Alte documente specifice-documente interne, formulare;
5. Implementarea sistemului:
Implementarea sistemului, are loc sub asistenta tehnica a consultantului, prin aplicarea documentelor care definesc sistemul si cuprinde:
- Instruirea personalului in vederea aplicarii documentelor sistemului;
- Difuzarea si aplicarea documentelor;
- Audituri interne si analiza de management sub indrumarea consultantului pentru depistarea neconformitatilor sau problemelor de implementare aparute;
- Analizarea neconformitatilor si stabilirea actiunilor corective si preventive;
- Implementarea actiunilor corective si preventive stabilite in urma auditurilor;
6. Asistenta tehnica pentru certificare:
- Asistenta acordata in alegerea organismului de certificare ISO;
- Stabilirea costurilor prin contactarea organismului de certificare ales si negocierea contractului
- Asigurarea interfetei cu organismul de certificare;
- Asistenta la auditul de certificare;
- Stabilirea actiunilor corective.
7. Asistenta post-certificare:
Contractul de consultanta poate inceta odata cu certificarea sistemului de management sau poate continua pentru mentinerea si imbunatatirea sistemului, in functie de obiectivele clientului se pot efectua urmatoarele activitati:
- stabilirea si indeplinirea actiunilor corective/preventive rezultate in urma auditului de certificare si al auditurilor de supraveghere;
- auditul intern si la furnizori;
- instruirea personalului privind sistemul de management implementat;
- asistenta de specialitate la auditurile de certificare, supraveghere si extindere
- monitorizarea si analiza periodica a sistemului pentru initierea de masuri in vederea imbunatatiri permanente.
- alte activitati, dupa caz.